Festiwal Wszystkie Mazurki Świata - od wtorku w Warszawie
Pięć dni koncertów, potańcówek, warsztatów i pokazów produkcji instrumentów - to główne atrakcje Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata - Polska Tańcząca. Impreza w roku stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości odbędzie się w Warszawie, potrwa od wtorku do soboty.
Jak zapewniają organizatorzy, dziewiąta edycja festiwalu Wszystkie Mazurki Świata będzie się koncentrować na tych gatunkach tańca, które obecne były zarówno w wiejskich karczmach, jak i na polskich salonach i dworach.
Pierwszego dnia festiwalu, we wtorek 24 kwietnia, w Centrum Promocji Kultury Praga Południe odbędzie się koncert, podczas którego wystąpią laureaci konkursu Stara Tradycja.
Kolejnego dnia, w środę, podczas koncertu "Muzyka dorzecza Prosny" skrzypkowie starszego pokolenia i ich uczniowie przedstawią zanikającą dziś muzykę z Ziemi Kaliskiej. Charakterystyczną cechą muzyki regionu dorzecza Prosny jest gra na skrzypcach z towarzyszeniem basów. Jeszcze do dziś w użyciu są archaiczne instrumenty dłubane z pnia drzewa. Takie stuletnie basy pojawią się na koncercie.
W czwartek w Centralnej Bibliotece Rolniczej odbędzie się koncert "Dialogi na tańce polskie. Ludowe vs narodowe", podczas którego dwie grupy tancerzy – uczniowie wiejskich mistrzów i tancerze historyczni – zaprezentują tańce różnego pochodzenia. Zobaczymy m.in. poloneza i chodzonego, mazura szlacheckiego, wiejskiego oberka i wykonywanego na balach kontredansa. Do tańca zagra zespół muzyki dawnej Sabionetta Quartet oraz zespół muzyki tradycyjnej – Kapela Niwińskich.
W piątek zabrzmi muzyka i śpiew znad Sanu – pieśni wielkanocne ze starych kancjonałów, a także wiosenne "haiłki" Rusinów z tych terenów w wykonaniu zespołu Krajka.
Tego samego dnia, podczas "Pieśni i rytmy od Wschodu do Zachodu" usłyszymy tradycyjne rytmy hiszpańskie i melodie mazowieckie. Zostanie tam zaprezentowany muzyczny projekt polsko-hiszpański, oparty na śpiewie dwóch śpiewaczek – Mari Nieto z El Carpio del Tajo w Kastylii i Marii Siwiec z Gałek Rusinowskich na Mazowszu. Projekt przygotował hiszpański zespół Viguela razem z kapelą Janusz Prusinowski Kompania.
Uczestnicy trwających od wtorku do piątku warsztatów będą mogli wziąć udział m.in. w lekcjach gry na skrzypcach, bębenkach i barabanach (bębnach używany przez tureckie pułki janczarskie). Organizatorzy przygotowali także warsztaty tańca, m.in: oberek freestyle, przytupy w tańcu, owijoki z kaliskiego i kontredans. Dla najmłodszych uczestników zaplanowano tzw. Małe Mazurki - warsztaty w Muzeum dla Dzieci przy Państwowym Muzeum Etnograficznym, które odbędą się 25 i 26 kwietnia.
Finał festiwalu to wielobarwne, trwające całą sobotę Targowisko Instrumentów w Fortecy Kręglickich, a także gorąca Noc Tańca. Na Targowisku pojawi się ponad stu wystawców z Polski i zagranicy – przywiozą liry korbowe, bębenki, piszczałki, trąbity, gliniane ptaszki i klawesyny, instrumenty rekonstruowane i zaprojektowane według własnego pomysłu. Podczas Targowiska odbywać się będą pokazy i koncerty wprowadzające w klimat Nocy Tańca - zabawy, podczas której zagra ponad 30 kapel z różnych stron.
Projekt współfinansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.st. Warszawa, Samorząd Województwa Mazowieckiego. Festiwal otrzymał patronat honorowy prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w roku 100-lecia Odzyskania Niepodległości 1918–2018. Pełny program imprezy znajduje się pod adresem: http://www.festivalmazurki.pl/ (PAP)
autor: Marek Sławiński
masl/ itm/
Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.