Wystawa prac Romana Cieślewicza w Musee des Arts Decoratifs - od 3 maja
Ponad 700 prac przedstawiciela polskiej szkoły plakatu Romana Cieślewicza będzie można zobaczyć na wystawie w Musee des Arts Decoratifs w Paryżu (MAD). Ekspozycja zrealizowana w ramach programu wieloletniego "Niepodległa" potrwa od 3 maja do 23 września.
Ekspozycja w MAD będzie okazją do przyjrzenia się plakatom, reklamom i okładkom czasopism, a także pozwoli zapoznać się z przechowywanymi w IMEC (Institut Memoires de l'edition contemporaine) archiwami artysty. Zwiedzający będą mogli obejrzeć odtworzoną pracownię i zrozumieć oryginalne procesy twórcze i inspiracje Cieślewicza m.in. tytułową "fabrykę obrazów" oraz poznać jego zainteresowania artystyczne - dadaiści, rosyjska awangarda - i przyjaźnie, m.in. z francuski pisarzem polskiego pochodzenia Rolandem Toporem, hiszpańskim pisarzem i dramaturgiem Fernando Arrabalem, francuskim fotografem i dokumentalistą Raymondem Depardonem.
Jak zapewniają organizatorzy, ponad 700 prezentowanych dzieł ilustruje wyjątkowo bogatą twórczość jednego z najznakomitszych grafików w historii, którego prace nadal oddziałują na współczesne projektowanie.
Wystawie w Musee des Arts Decoratifs – instytucji posiadającej jeden z najbogatszych i najstarszych zbiorów graficznych we Francji – towarzyszy bogato ilustrowana publikacja zawierająca teksty napisane przez ludzi, którzy znali Romana Cieślewicza osobiście.
Roman Cieślewicz (1930–96) studiował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył w 1955 roku. Szybko stał się ważną postacią polskiej szkoły plakatu. Jego wpływ i sława wykroczyły poza granice kraju. Kontekst polityczny i chęć skonfrontowania własnej twórczości z "zachodnimi nowatorami" skłoniły go do podjęcia decyzji o emigracji.
W 1963 roku osiedlił się w Paryżu. Podjął współpracę z magazynem "Elle" jako twórca szaty graficznej, później został jego dyrektorem artystycznym. W 1967 roku zaprojektował makietę nowopowstałego czasopisma "Opus International". Współpracował również z magazynem "Vogue", z wydawnictwem "10/18" oraz z dziennikarzem i fotografem Jacques-Louisem Delpalem.
Twórczość Cieślewicza obejmowała wiele dziedzin: od plakatu, poprzez fotomontaż, grafikę wydawniczą i ilustrację, aż po reklamę. Artysta w swoich działaniach komentował aktualne wydarzenia. W kolażach i fotomontażach odważnie wykorzystywał wizerunki znanych postaci i ikon popkultury.
Za granicą porzucił estetykę wizualną i techniki malarskie, na rzecz fotomontażu. Za swoją misję uważał zarówno intelektualne, jak i estetyczne kształcenie szerokiej publiczności.
Obok realizacji prac na zamówienie, tworzył niezależnie serie kolaży i fotomontaży, które nazywał "kolażami powtarzalnymi" (collages repetitifs) i "kolażami scentrowanymi" (collages centres). Składały się one na niezwykłe cykle graficzne, takie jak "Zmiana klimatu" czy też "Brak wiadomości, dobre wiadomości". Jako członek grupy artystycznej Panique, założonej w 1960 roku przez Fernando Arrabala, Rolanda Topora, Alejandro Jodorowskiego i Oliviera O. Oliviera, zaprojektował w 1976 roku gazetę "Kamikaze. Revue d’information panique".
Musee des Arts Decoratifs zorganizowało pierwszą przekrojową wystawę twórczości Romana Cieślewicza w 1972 roku. Centrum Georges Pompidou w 1995 roku otworzyło poświęconą mu retrospektywę, a Musee de Grenoble zorganizowało podobną wystawę w 2001 roku.
3 maja wstęp na wystawę będzie bezpłatny. Wystawa jest organizowana we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza jako część międzynarodowego programu kulturalnego "Polska 100", realizowanego w ramach programu wieloletniego "Niepodległa" na lata 2017–21. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN.(PAP)
autor: Marek Sławiński
masl/ pat/
Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.