23.09.2022 aktualizacja 24.09.2022

„Gra szyfrów” na 33. Międzynarodowym Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi

Prezentacja fabularnej gry komputerowej Biura Nowych Technologii IPN „Gra szyfrów”. Fot. PAP/A. Zawada Prezentacja fabularnej gry komputerowej Biura Nowych Technologii IPN „Gra szyfrów”. Fot. PAP/A. Zawada

Jedną z atrakcji 33. edycja Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier będzie „Gra szyfrów” przygotowana przez Biuro Nowych Technologii IPN. MFKiG odbędzie się 24–25 września w łódzkiej Atlas Arenie.

W dniach 24–25 września 2022 r. w godz. 10–22.00 w Łodzi w Atlas Arena odbędzie się 33. edycja Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier. MFKiG to przede wszystkim miejsce spotkań twórców i miłośników sekwencyjnych historii obrazkowych oraz elektronicznych mediów interaktywnych. Festiwal zgromadzi nie tylko fanów gier ale także wielu ekspertów.

Podczas łódzkiego festiwalu będzie zaprezentowana „Gra Szyfrów”, której autorem i pomysłodawcą jest Biuro Nowych Technologii IPN. W strefie gier będzie można wcielić się – na stanowisku VR oraz PC – w rolę kryptologów, którzy łamali szyfry podczas wojny polsko-bolszewickiej 1920 r.

Każdy z graczy może złamać bolszewickie szyfry i zniszczyć sowiecki pociąg pancerny. Dziesiątki młodych osób wciela się w autentyczne postacie żołnierzy wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku, uruchamia urządzenia komunikacyjne sprzed 100 lat i ratuje Europę przed komunistycznym zniewoleniem.

„Gra szyfrów” to projekt gamingowy przygotowany przez Biuro Nowych Technologii IPN jako gra FPP (first person perspective), składająca się z trzech misji. Opisują one przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. Każdy z graczy może złamać bolszewickie szyfry i zniszczyć sowiecki pociąg pancerny. Dziesiątki młodych osób wciela się w autentyczne postacie żołnierzy wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku, uruchamia urządzenia komunikacyjne sprzed 100 lat i ratuje Europę przed komunistycznym zniewoleniem.

Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. Ta pierwszoosobowa gra 3d z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny, która zdefiniowała Europę. Jej fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 r., kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy dla losów wojny węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową.

Gra udostępniona zostanie bezpłatnie na platformie Steam. Można ją będzie również pobrać z AppStore oraz ze Sklepu Play. Działać będzie na goglach VR, PC z systemem Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez iOS i Android.

"Za sprawą Biura Nowych Technologii IPN wchodzimy w XXI wiek. Instytut Pamięci Narodowej to także Instytut Przyszłości Narodowej. Chcemy przekładać najnowszą historię Polski na język nowych technologii. Na fundamencie przeszłości budujemy historyczną świadomość kolejnych pokoleń Polaków. Tam gdzie jest młodzież, jest także IPN i "Gra szyfrów" zbudowana na kanwie opowieści o wspaniałych polskich kryptologach, który łamali bolszewickie szyfry" - powiedział Nawrocki podczas inauguracji projektu gamingowego IPN „Gra szyfrów rusza w Polskę".

IPN zademonstrował "Grę szyfrów" w kwietniu br.

Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier (MFKiG) istnieje od 1991 roku i jest największą tego typu imprezą w środkowo-wschodniej części Europy. Do 1998 r. znany był jako Ogólnopolski Konwent Twórców Komiksu. W strefie gier będą rozgrywane turnieje w gry „pecetowe” i konsolowe; turnieje, nauka i wolne granie w planszówki, odbędą się spotkania z twórcami i wydawcami gier oraz badaczami tematyki gamingowej. Wśród atrakcji festiwalu są także spotkania z rysownikami i scenarzystami komiksów, wystawy oraz warsztaty.(PAP)

autor: Maciej Replewicz

mr/ dki/

Copyright

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.