16.11.2018

Wiceszef MSZ: ok. 1200 inicjatyw związanych ze stuleciem odzyskania niepodległości

Wiceszef MSZ Szymon Szynkowski vel Sęk podczas konferencji prasowej nt. działań związanych z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Fot. PAP/T. Gzell Wiceszef MSZ Szymon Szynkowski vel Sęk podczas konferencji prasowej nt. działań związanych z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Fot. PAP/T. Gzell

Polskie placówki za granicą zorganizowały łącznie ok. 1200 inicjatyw związanych z obchodami stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości - poinformował w piątek wiceszef MSZ Szymon Szynkowski vel Sęk.

Na konferencji prasowej poświęconej podsumowaniu działań związanych z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości, wiceszef MSZ mówił, że najbardziej widoczną z inicjatyw ministerstwa była "akcja podświetlania obiektów na kolor biało-czerwony".

"Podświetliliśmy niespełna 40 obiektów w ponad 30 krajach na 5 kontynentach. Wśród iluminowanych obiektów znalazły się najważniejsze, reprezentacyjne obiekty, takie jak najwyższy budynek świata Burdż Chalifa, figura Chrystusa-króla w Rio de Janeiro, piramidy w Gizie oraz posąg sfinksa, gmach MSZ-u w Finlandii, wieża telewizyjna w Pradze, Plac Wolności w Tallinie, wieża CN Tower w Toronto" - relacjonował Szynkowski vel Sęk. Jak zaznaczył, kulminacja akcji podświetlania obiektów miała miejsce 11 listopada, ale trwa ona nadal. "Dzisiaj np. będzie podświetlona krzywa wieża w Pizie, we Włoszech, na biało-czerwono" - dodał.

Zaznaczył, że intencją kampanii było świętowanie polskiej niepodległości "w sposób widoczny dla wielu osób" oraz przełamanie trudności w dotarciu do opinii publicznej związanych ze zbieżnością dat uzyskania przez Polskę niepodległości z obchodami setnej rocznicy zakończenia I wojny światowej. "I to się udało" - ocenił Szynkowski vel Sęk.

Według informacji podanych przez wiceszefa MSZ zasięg akcji w mediach społecznościowych - wywołany poprzez skoordynowane działania resortu z udziałem sieci placówek zagranicznych RP - wyniósł 700 tys. wyświetleń, zaś łączny zasięg wygenerowany przez działania polskiej dyplomacji w mediach społecznościowych w dniach 9-11 listopada wyniósł 2 mln wyświetleń.

Jak zaznaczył Szynkowski vel Sęk, jest to kolejna tego typu ofensywa resortu spraw zagranicznej - po akcji związanej z odsłonięciem nagrobku konsula Konstantego Rokickiego, która miała promować dokonania tzw. Grupy Berneńskiej. "Tę akcję zrobiliśmy jeszcze skuteczniej" - dodał.

Mówiąc o aktywnościach MSZ, wiceminister przypomniał również o akcji, w ramach której zaproszono przedstawicieli sześciu państw na trzech kontynentach - Francji, Japonii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Włoch - do odczytania depeszy marszałka Józefa Piłsudskiego notyfikującej powstanie niepodległego państwa polskiego. W niedzielę klip tej kampanii zamieszczony został na stronie internetowej resortu dyplomacji.

"Ta depesza dotarła za pośrednictwem mediów społecznościowych do sieci 70 tys. odbiorców, i to był taki nasz, można powiedzieć, osobisty wkład, wkład polskiej dyplomacji chcący uhonorować właśnie tę szczególną dla nas rocznicę" - podkreślił wiceminister.

Przypomniał też, że w najbliższy weekend - w ramach obchodów stulecia polskiej dyplomacji - gmach MSZ będzie otwarty dla obywateli.

"Będzie możliwość zwiedzania MSZ-u, jedną z takich wycieczek będzie oprowadzał minister Jacek Czaputowicz" - zapowiedział Szynkowski vel Sęk. Jak zaznaczył, w intencji resortu ma to być "szansa na poznanie specyfiki działania polskiej dyplomacji". Zainteresowanych, którzy nie będą mogli dotrzeć do MSZ, zachęcił z kolei do śledzenia akcji pokazującej kulisy pracy dyplomacji poprzez cykl wywiadów z wybranymi polskimi ambasadorami, którzy opowiadają o swojej pracy i o tym, jak wygląda ona na co dzień.

"Placówki zagraniczne w ramach stulecia niepodległości zorganizowały w sumie ok. 1200 różnych inicjatyw, w ramach których czciliśmy nasze stulecie; to były konferencje, seminaria, prezentacje multimedialne, spoty internetowe, wystawy, publikacje oraz filmy" - mówił Szynkowski vel Sęk.

Jak dodał inicjatywy te dotykały wielu tematów - m.in. kobiet niepodległości, architektury, wybitnych sportowców II RP czy postaci marszałka Józefa Piłsudskiego. Wspomniał też m.in. o internetowej kampanii promocyjnej zorganizowanej pod hasłem "100 rzeczy, których nie wiesz o Polsce" oraz wsparciu MSZ w organizacji Rejsu Niepodległości. (PAP)

autor: Marceli Sommer

msom/ mok/

Copyright

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.